Sem dua

Dengan kredit 17 jam, jadual sem 2 terasa sangat padat. Assignments yang bertingkek-tingkek, discussion yang terlalu banyak melibatkan kerja berkumpulan, mengejar merit untuk terus tinggal dalam kolej, semuanya bebanan untuk aku. Bukan mudah nak buat semua tu untuk satu masa yang sangat singkat.

Kalau dapatkan merit tu satu kerja yang mudah, aku tak perlu risau lagi untuk ditendang keluar kolej. Tapi dengan adanya sikap "pilih kasih" dan diskriminasi dan mungkin juga memandang paras rupa, bukan senang nak dapatkan merit. Kalau kau bernasib baik, kau akan dipilih sebagai ajk untuk event tertentu. Kalau kau kurang baik, pandai-pandai lah kau nak survive untuk dapatkan merit. Mungkinkah aku antara calon yang bakal ditendang keluar kolej?

" Man jadda wa jadda"

Ayat yang membuatkan aku terus berusaha untuk mengumpul merit. Kita berusaha dulu, tapi kalau dah takdir kena tinggalkan kolej ni, aku redha. Allah lagi tahu apa yang sesuai untuk aku. Takkan aku nak menyerah kalah awal-awal sedangkan aku masih ada peluang? Tapi memang perit untuk dapatkan merit.

Aku gagahkan diri join FESTIK sebagai ajk teknikal untuk wakil kolej. Dan paling peritnya, aku mungkin terpaksa korbankan waktu malam aku untuk tunaikan tanggungjawab aku sebagai ajk. Phewwww.. Berfikir panjang juga aku untuk bahagikan komitmen pada festik, belajar..

Sekali galas tanggungjawab yang banyak dan ditimbunkan dengan kerja yang berlambak, aku dah rasa macam nak pengsan. Aku paling tak suka korbankan waktu tidur aku untuk something.. Bagi aku, tidur sangat penting. Kalau tak tidur, esok aku lemau.
Maka disinilah aku rasa pentingnya sesuatu yang bergelar "TIMETABLE". Ye, benda yang kau penat-penat plan tapi last-last kau tak follow pun. "Ah takpelah. Esok esok jelah aku start follow jadual ni". Esok punya esok punya esok pun kau tak follow jadual kau tu. Akhirnya jadual kau tu tinggal kenangan. 

Kalau kita baca buku motivasi menjadi pelajar cemerlang, wajib ada this timetable thingy. Kalau tak pentingngya timetable tu, takkanlah dia suka-suka je nak tulis. Tapi....... aku bukanlah seorang yang berdisiplin untuk follow semua dalam jadual tu. Aku susah nak follow benda yang aku dah plan. Hm.. 

Sebabnya bukan senang untuk beristiqamah. Dalam apa-apa aspek pun, bukan mudah kita nak beristiqamah. Perlu lakukan perlahan-lahan dan inshaAllah akan ada hasilnya.

Jadi,, berusahalah wahai diri!

No comments: