Tragedi hitam 150212

Pukul 11lebih dengan semangatnya aku menuju ke rumah kawan aku. Dalam hati berkobar-kobar nak jumpa classmates lama. Bas merah putih menjadi pilihan untuk ke KTM Sungai Buloh. Ramah pulak kondaktor bas tu. Siap borak dengan kawan aku pulak. Lol. Dapat jumpa Fathiah, Shah, Zahirah, Adlan, Nazri, Cheah, memang seronok lah walaupun awal² lagi hari aku dah penuh dugaan.


Setibanya di KTM MID VALLEY, kitorang disambut 'ramah' dengan orang yang aku paling nak avoid. Atau erti kata lain, orang yang paling aku benci nak berurusan! Kena tahan dengan abang/kakak yang cuba mempromosikan something memang tak best. "TALK TO MY HAND!". Unfortunately tak sempat aku nak luahkan ayat awesome tu kat abang Cina. I'm not trying to be racist or whatever tapi he deserves it. Mula-mula kena isi satu kertas ni, kononnya untuk support art projek dia. Apabila PAKSAAN digunakan untuk menghadap abang tu, rasa bengang gak lah. Bila isi kertas tu, dia tunjuk la so-called art project tu yg aku rse aku boleh dapat lagi berbaloi dari tu. I'm telling the truth dude. 


Masa isi tu aku termangu-mangu kejadah apa pulak dia suruh ni. Ingatkan nak suruh UNDI je ke apa ke kan, pastu bila siap isi dan pilih, dia suruh bayar. Bayangkan dia suruh pilih barang RM 30, dan lain². Aku dengan semangatnya 'memilih' barang yang berharga RM30. Bayangkan, RM60 dalam dompet dan baru je nak menjejakkan kaki ke Mid Valley, tiba-tiba dah melaburkan duit RM30?? Berbakikan RM30 dan menuju ke Mid Valley, aku nak beli apa je pun? Aku pun bayarlaaaa. Bila aku tanya kawan aku, dia tak bayar pun. So aku pergi kat abang tu cakap taknak bayar, nak duit balik. Pastu dia kata aku dah isi borang dah.. Then dia cakap dia bagi barang RM10, dan pulangkan RM20 aku.


Ini berharga RM10. worth or not?

Gunakan daya imaginasi korang lagi. Korang baru je sampai di stesen Mid Valley, lepas tu ramai yang jalan sama-sama dengan korang menuju ke situasi. Tengah² jalan kat jejambat tu, tiba-tiba ada orang suruh kau berhenti dan suruh kau isi borang. Orang lain berpusu-pusu nak ke Mid Valley. Kau rasa, kau boleh ke dengar apa orang yang berhentikan kau tu cakap?? Lepas tu dia suruh kau isi something, tetibe "OKAY, SEKARANG BAYAR". 


Tengok The Beauty And The Beast in 3D memang bestlah. Syok kot. To be honest, aku tak pernah tengok cerita tu. Cerita yang lain pernah pulak. LOL. Tak penting pun. 


Cerita paling sengal pulak jadi masa balik. Oh sengalnya. Ya, taxi driver tu memang sengal. Barangkali wayar di kepalanya terputus sekejap tadi. Tambang ke Paya Jaras dari stesen bas bertentangan dengan KTM Sg. Buloh untuk 3 orang ialah RM20. TANPA METER. Baguihnya... Takde meter lak tuhh. Sorry to say lahkan, tapi pakcik, meter dalam pakcik tu nak buat apa? Hiasan semata-mata? ohsemnya hiasan pakcik tu. Sampai je kat kawasan rumah aku, mulalah sesi bayar membayar. Mak aku agak terkejut dengan harga tu. RM20 tuhhh. Then mak aku cakaplah selalunya RM15 je. Saat tu lah wayar dalam kepala pakcik tu terputus. Dia terus pulangkan duit mak aku dan cakap ayat PERASAN BAGUS. phuihhhhhh... Suka hati pakcik lah kan. Pakcik yang tolak rezeki + rezeki tu Allah yang bagi. Pak cik jagalah sikit ayat pakcik tu. Allah dengar..... Jangan fikir hebat sangat. Memang pakcik tak miskin pun tak ambil duit tu,,, tapi kalau tetbe Allah bagi ujian kat rezeki pakcik macam mana?


Konklusi di sini, JANGAN PERGI MID VALLEY. lol jk. Aku cuma nak bagitahu, hati² bila lepas turun komuter tu, tetbe ada orang tahan kau. Kau bagi pelempang je. Tak pun cakap "TALK TO MY HAND" lol. Aku taknak kau pun tertipu macam aku. APA KES paksa-paksa orang pulak.


Yang kedua pulak, kalau nak naik teksi, kau tanya taxi driver tu macam ni dulu "PAKCIK, METER PAKCIK TU PAKAI TAK ATAU JADI HIASAN JE??". 

Aku rasa sampai sini jelah tragedi hitam aku untuk hari ni. Harap korang ambil iktibar. cehhh. klah, SALAM (:

No comments: